Paktování s bohem
Byla to její poslední šance na velký úspěch. Alespoň tak to prý cítila. Po zázračném debutu The Kick Inside z roku 1978 se Kate Bush dlouho nedařilo prodrat vysoko do hitparád ani dorovnat komerční úspěch prvního alba. Sice nadále natáčela sofistikované desky, ovšem posluchači jako by se do jejího svébytného světa zdráhali vstoupit. Sama byla navíc vyčerpaná z práce na desce The Dreaming (1982), kdy střídala jedno studio za druhým a v žádném z nich se necítila dobře.
Musela přijít na to, jak dělat věci jinak. První ze spásných rozhodnutí bylo vybudovat si vlastní studio v kůlně za domem, které jí bude kdykoli k dispozici a bude v něm moci trávit času, kolik bude chtít. Právě tady vzniklo album Hounds of Love, které je do dnešních dnů považováno za zenit kariéry nezařaditelné britské zpěvačky, jež inspirovala generace nejen ženských umělkyň od Björk přes Tori Amos po Bat for Lashes či St. Vincent, ale také představitelů britpopu a rapperů. Ve svém vlastním útočišti natočila i titulní singl „Running Up That Hill (A Deal With God)“.
Jeden historický vrchol zdolala Kate Bush už ve svých dvaceti: to když se její skladba „Wuthering Heights“ stala vůbec první skladbou na špici britského žebříčku, pod níž byla podepsaná žena nejen jako zpěvačka, ale také jako autorka. Na rozdíl od hitu inspirovaného literaturou – konkrétně románem Na Větrné hůrce od Emily Brontë – si „Running Up That Hill“ pohrává s ideou nemožnosti komunikace a vzájemného porozumění. „Nebolí mě to. Chtěl bys cítit, jak se cítím? Chtěl bys vědět, že mě to nebolí?,“ zní první tři verše, které Kate Bush pronáší se svou obvyklou naléhavostí i překotnými změnami v hlase. To vše jen proto, aby dostala nápad na uzavření smlouvy s bohem – nikoli s ďáblem (!), který by umožnil oběma milencům vyměnit si svá místa. Tím pádem by na chvíli viděli, cítili a prožívali svět smysly a myslí toho druhého.
Téma je to natolik sugestivní, že se odrazilo i ve videoklipu. V něm Bush uplatnila vše z lekcí moderního tance a pantomimy, které absolvovala u britského choreografa a tanečníka Lindsay Kempa. Postavy, jež měla zásadní vliv na podobu moderního popového spektáklu už díky tomu, že jeho hodiny navštěvoval v mládí také David Bowie. V roce 1985 představoval tanec ve videoklipu svého druhu výkonnostní sport založený na kolektivní choreografii nebo gymnastických výkonech, ať už se jednalo o pojetí Michaela Jacksona nebo Madonny. Ostatně celá mainstreamová popkultura, která tehdy přinesla svalnaté akční hrdiny i dokonalé supermodelky, byla v té době více výkonnostní než prodchnutá idejemi.
V „Running Up That Hill“ však Kate Bush společně s Michaelem Hervieu vycházejí z výrazového rejstříku soudobého tance. Dorozumívají se mezi sebou, spíše než aby předváděli okázalou sestavu pro diváka. Pohybem přehrávají celou partnerskou scénu. Pokoušejí se domluvit vlastními těly, protože slova by stejně byla na překážku. Dojem nedostatečnosti řeči tu ostatně umocňuje i fakt, že Bush má po celou dobu sevřené rty. Neimituje v té době vyžadovaný zpěv na playback, což byl i jeden z hlavních důvodů, proč MTV tehdy odmítla video vysílat a místo něj uváděla koncertní verzi. Představa, že by zpěvák „nezpíval“, se zdála být příliš odvážná.
Ačkoli tu Kate Bush zpívá primárně o nepochopení mezi mužem a ženou, „Runnig Up That Hill“ je ve výsledku melancholickým ztvárněním základní lidské osamělosti. Takové, která možná kdysi dávno zavdala důvod vzniku nejrůznějších komunikačních kódů od mluveného slova po obrázkové písmo. Zároveň jejich zvládnutí s sebou přináší logický pocit bezmoci, že právě ony jsou základem nedorozumění. Už proto, že to, co se říká, nikdy není to, co se myslí, ale vždy pouze to, co lze vyslovit. Právě proto se tu Kate Bush snaží v rámci lepšího pochopení mezi dvěma lidmi odhodit slova. Řeč totiž není prostředek porozumění jeden druhému, ale jakési imaginární místo uprostřed mezi námi, v němž zoufale hledáme cosi společného.
Základem touhy, díky níž si milenci vymění své perspektivy a dojdou prozření, je rezignování na slova v rámci lepšího porozumění. Kate Bush už nechce podávat zprávy o sobě, ty jsou vždy méněcenné a zkreslené, ale poskytnout celou zkušenost sebe sama. Přání je to natolik odvážné, že zpěvačka kvůli němu neváhá uzavřít pakt s bohem – u něhož na rozdíl od ďábla není tolik známo, čím chce po svých dlužnících zaplatit. Měl tak znít i titul skladby – „A Deal With God“. Změnila jej až na naléhání lidí z vydavatelství, kteří odhadli, že v nábožensky založených zemích jako Itálie, Irsko, Austrálie nebo Francie by se píseň rádia zdráhala pouštět. Proto vystřídal boha v názvu běh – ústupek, kterého prý Kate Bush lituje dodnes.
–––
Kate Bush: Running Up That Hill z alba Hounds of Love (EMI 1985)
–––
Text o písni Running Up That Hill poprvé vyšel v prvním čísle časopisu B (podzim 2015).