Západní zemí

Z kalifornského Squaw Valley do Auburnu, pohořím Sierry Nevady, kde ještě leží sníh, přes řeky a potoky až na dno rozpálených kaňonů, běžci při stomílovém závodě Western States Endurance Run připomínají jezdce pony expresu nebo indiánské posly, jak je známe z románů J. F. Coopera. Ti nejrychlejší se pohybují spolu se sluncem od úsvitu do soumraku a od východu k západu, přičemž stále vzrůstající denní teplota je tím, co mnohdy rozhoduje o průběhu i výsledku závodu. Slunce a spalující žár dokážou zlomit i nejlepší a nejtalentovanější běžce na trati.

V dokumentárním filmu Unbreakable režiséra J. B. Benny však nesledujeme ani tak souboj běžců s nástrahami trati a přírody, ale střet hrdinských postav zjevujících se kdesi na rozhraní westernu a komiksu. Western States 100 patří mezi nejprestižnější ultramaratony světa a ročník 2010 byl výjimečně silně obsazen. Zároveň se filmařům skvěle podařilo vybrat běžce, na něž soustředí svou pozornost: usedlý obchodník a obhájce vítězství z předchozího roku Hal Koerner; vousatý hipík a ikona minimalismu Anton Krupicka; outsider z Aljašky s vizáží trappera Geoff Roes a mladý cizinec vládnoucí téměř nadpřirozenými schopnostmi Kilian Jornet. Unbreakable se díky nim stává superhrdinským dokumentem zasazeným do westernových kulis.

Všichni čtyři se nám postupně představí v úvodní části filmu, a to nejen osobně, při prezentaci před startem nebo ve výpovědích přátel a rodinných příslušníků, ale také jako běžecké charaktery projevující se už v prvním stoupání a následné horské pasáži: Kilian Jornet, který je na vrcholu jako první a překypuje energií, konzervativně ve dvojici běžící Geoff Roes a Anton Krupicka, zaostávající Hal Koerner, kterého od samého začátku pronásledují nepříjemné pády a další potíže. Jako stín se zde pohybuje také Nick Clark, který nakonec doběhne čtvrtý s pouhou minutovou ztrátou na třetího, muž, který nikdy nebyl šampiónem, ale v roce 2011 dokázal obsadit třetí místo na Western States 100 i Hardrock 100 a patřil k nejvýraznějším osobnostem americké ultramaratonské scény tehdejší doby. Podkluzující a klopýtající kamera tak na sněhových polích Sierry Nevady odhaluje základní obsazení i role, které budou jednotliví protagonisté v průběhu závodu hrát.

V kontrastu k počáteční roztříštěnosti stojí střední část, v níž se individuální proudy sbíhají a Kilian s Antonem a Geoffem běží pospolu. Zdánlivě se nic neděje, tempo běhu i vyprávění je rovnoměrné a mírné. Záběry ze závodu střídají pasáže natočené s běžci v jejich domácím prostředí. Zvláštní pozornost je věnována jídlu a jeho přípravě: Hal Koerner si chystá gely na závod a večeří s přáteli; Geoff Roes, který v Juneau pracuje jako kuchař, si večer před závodem vaří těstoviny v ešusu vedle rozečtené knihy esejů Edwarda Abbeyho Beyond the Wall; Anton Krupicka si doma připravuje zeleninu; Kilian Jornet v průběhu závodu popíjí speciální nápoje z obrovských lahví. Poněkud paradoxně ve filmu téměř chybí záběry konzumace jídla při závodě samotném a klid při jídle tak tvoří protiklad k běžeckému pohybu. Oblíbené tvrzení, že ultra jsou závody v jídle za pohybu, však nepozbývá platnosti, pouze získává novou dimenzi: ultra jsou běžecké závody jedlíků.

Mnohem více však zarazí, jak málo je ve filmu záběrů z tréninku. Běžci se jdou proběhnout po horách, zaklusat si s přítelkyní, vyvenčit psa, případně předvádějí akrobatické kousky v sebězích, nenajdeme však žádnou tréninkovou scénu, která by se podobala těm, které známe například z bojových filmů, tedy scénám, v nichž je trénink představován jako dřina, díky níž se můžeme dopracovat k solidním výsledkům. Právě v nich se však divák dokáže ztotožnit s filmovými hrdiny, neboť v soubojích samotných předvádějí nadlidské výkony, které jsou běžným smrtelníkům nedostupné. Unbreakable je v tomto film veskrze idylický, nic po nás nechce a k ničemu nás nevybízí. Nakonec v něm vše dobře dopadne a také ti, kterým se závod nepovedl, se dočkají, Hal se žení a Kilian sklízí jeden úspěch za druhým.

Filmový štáb pod vedením J. B. Benny natočil obrovské množství materiálu (k dokumentu, který má úctyhodných 106 minut, si lze dokoupit dalších 10 hodin, které nebyly ve filmu použity) a podařilo se mu zachytit téměř všechny klíčové momenty závodu. Jsme svědky pádů Hala Koernera, Kilianova nástupu v seběhu přibližně na čtyřicáté míli, jeho dostižení Antonem Krupickou i problémů, které měl v poslední pětině trati. Jediné, co nám zůstává skryto, je okamžik, kdy Geoff předběhl Antona a dostal se do vedení. K dispozici máme pouze nevěřící výraz Joe Granta, když se dozvěděl o zvratu v závodě, a svědectví Jenn Sheltonové, že Geoff v tu chvíli skutečně letěl. Závěrečná část filmu je přesto fascinující. Namísto poklidného tempa, které dominovalo části předchozí, sledujeme neúprosné stíhání, kdy Geoff postupně smazává více jak čtvrthodinovou ztrátu. V pravidelném rytmu se střídají záběry jednotlivých běžců v doprovodu vodičů i práce podpůrných týmů na občerstvovacích stanicích. Vyvrcholením však není doběh do cíle na atletickém stadionu Placerské střední školy, ale už 94. míle, když se Geoff Roes na občerstvovačce objeví jako první. Po zbytek závodu jeho náskok pouze narůstá.

Hlavní souboj se však odehrával úplně jinde: mezi starým světem klasického ultra a nastupujícím světem moderního sportu. Na straně jedné Anton Krupicka běhající pouze v trenýrkách a Geoff Roes, který před závodem spí ve stanu a vaří si na ohni, na straně druhé částečně Hal Koerner, kterého živí prodej nových běžeckých technologií, především však Kilian Jornet, pravděpodobně jediný profesionál ve startovním poli, s velkým doprovodným týmem, v nejnovějším běžeckém oblečení a se zásobou bot pro přezutí. Boj, v němž starý svět jen dočasně uhájil své pozice, neboť už o rok později Kilian na Western States 100 zvítězil. Nekonečný boj, který ve skutečnosti neexistuje, protože nakonec každý běhá sám za sebe, a také vítěz z roku 2010 byl jen mužem, který přijel do kaňonů ze samotného srdce dalekého Severu, a když vykonal svou práci, vrátil se tam, odkud přijel, a jmenoval se Roes.

–––

Unbreakable: The Western States 100
(2012)

Scénář: Cody Westheimer
Režie: J. B. Benna
Kamera: Tony Benna a další
Střih: Ben Mah a Brian Kelley
Hudba: Chris LaShelle
Zvuk: Craig Nepp
Výkonná produkce: Jennifer Benna
Producent: J. B. Benna

–––

Text Jana Havlíčka věnovaný dokumentárnímu filmu Unbreakable: The Western States 100 vyšel poprvé v šestém čísle časopisu B (podzim 2018).